Paastijd 2025

1e zondag van de 40-dagen tijd.
Deze zondag gaat over de verzoeking in de woestijn. Jezus wordt aangevallen; je hoeft niet de weg van het kruis te gaan. Macht, roem, snel succes: zo kan het ook. Jezus zegt nee, een spannende tweesprong. Jezus kiest voor de weg van zijn roeping: op weg naar nieuw leven in overvloed voor heel de wereld.
Schikking
Het kruis ligt op de aarde, schuin naar boven. De lijnen van het kruis worden versterkt door rode takken verticaal en groene takken horizontaal op het kruis. De takken symboliseren de tweesprong, rode takken symboliseren de verbinding met het goddelijke, de groene takken symboliseren de verbinding met het leven op aarde. Groen is de kleur van de toekomst.

Rode takken verbinden
Door het genade kruis
De groene takken van de toekomst


2e zondag van de 40-dagen tijd.
Jezus in het licht. De verheerlijking op de berg staat centraal. De leerlingen zijn getuige van de glorie van God, stralend wit licht: de verschijning van Mozes en Elia. Het is allemaal bedoeld als een bemoediging onderweg -op weg naar ‘exodus’- van Jezus naar Jeruzalem. Vanuit deze glorie gaat de weg naar beneden, naar het kruis. De leerlingen worden intussen nogmaals herinnerd aan wie Jezus is: mijn Zoon, mijn uitverkorene, luister naar Hem! Het gaat niet om die ervaring van licht en glorie, maar om luisteren, om de weg gaan, Jezus achterna. Via de diepte naar de breedte en hoogte van de Opstanding en het nieuwe leven.
Schikking
Het kruis ligt meer naar boven. Op de aarde staan 3 witte hyacinten (Jezus, Mozes en Elia), symbool van de heerlijkheid van God.

In het stralend licht
Luister, op weg
Het nieuwe leven, opstanding

3e zondag van de 40-dagen tijd.
Hoe zit het met het lijden en het ongeluk en de onderdrukking, alles wat de mensen overkomt? Is dat straf op de zonde? Denken jullie dat? vraagt Jezus. Jezus geeft geen gemakkelijk antwoord op die vraag. Hij zegt niet: die mensen waren onschuldig, net als jullie. Zijn antwoord is eerder: álle mensen staan schuldig tegenover God, jullie net zo goed.  We schieten tekort. Meteen daarop vertelt hij de gelijkenis van de vijgenboom die maar geen vrucht draagt. En het geduld van de wijngaardenier: geef de vijgenboom een kans. God is genadig en geduldig. Intussen worden wij opgeroepen tot inkeer en vruchtdragen. Het is niet onverschillig hoe wij kiezen en leven.
Schikking
Het kruis ligt iets hoger op de aardbol. Een vijgentak zonder vruchten staat naast het kruis om de boodschap ‘we schieten te kort’ te versterken. Rode takken versterken de lijnen van het kruis en benadrukken het geduld van de genade van God.

Vijg zonder vrucht
Kale tak
Met de belofte voor leven
Geduldig wachten

4e zondag van de 40-dagen tijd.
De gelijkenis van de verloren zoon staat in een rijtje van drie: over de honderd schapen, tien penningen en twee zonen. Het wordt steeds spannender. Bij de schapen en de penningen wordt actief gezocht naar wat verloren is, bij de zoon niet. De zoon gaat, en de vader laat hem gaan. De vader wacht, actief, op de uitkijk, want hij ziet zijn zoon al van verre komen. Deze wordt met vreugde binnen gehaald. De oudste zoon, die niet blij is blijft buitenstaan. Wie is hier nu precies de verloren? Jezus vertelt deze gelijkenissen aan de farizeeën en de schriftgeleerden die buiten mopperen als Jezus eet met tollenaars en zondaars. Zij zijn als de jongste die van harte welkom is bij de vader. We weten de uitkomst niet. De uitnodiging is er wel: kom, vier feest, wees blij: je broer is ‘als nieuw’!
Schikking
Het kruis ligt weer iets hoger op de aardbol, bijna topzwaar. Rond de aardbol staan vergeet-mij-nietjes: om de zoon die wegging niet te vergeten en ook de zoon die thuisbleef niet. Aan de horizontale tak van het kruis hangt een slinger van judaspenning en wol, als teken van vreugde over dat wat gevonden is bij de schapen en bij het geld.

Aarde bevolkt door schapen
Bloemen die niemand vergeten
Iedereen is genodigd voor het feest

5e zondag van de 40-dagen tijd.
Jezus vertelt over een wijnbouwer die op reis gaat en de wijngaard verpacht. Over de pachters, die de opbrengst voor zichzelf houden en de knechten mishandelen. Uiteindelijk doden ze de zoon, de erfgenaam. Wat zal de eigenaar doen? De wijnbouwers doden en de wijngaard aan iemand anders geven? ‘Dat nooit’, roepen de mensen die kennelijk meteen begrijpen waar het over gaat: God die zijn volk loslaat. Het is kennelijk niet eenvoudig je toe te vertrouwen aam Jezus als de Zoon. Het is een struikelsteen. De farizeeën en schriftgeleerden snappen het onmiddellijk en willen Jezus grijpen (en dus precies doen wat de gelijkenis vertelt). Maar het is nog niet zo ver… Dit verhaal zet de mensheid niet in een mooi licht. We laten ons niet storen door God. Alles wat we zijn, hebben we aan Hem te danken. Geven we waar Hij recht op heeft? Alleen zó wordt ons leven nieuw.
Schikking
De hoeksteen, de rots die het fundament kan zijn, staat centraal in de schikking. Het kruis staat rechtop en de stenen, de hoekstenen, liggen eromheen. Tussen de stenen een bloeiende tak als verwijzing naar een nieuw leven.
Het stenen fundament
Is als vruchtbare grond
Voor takken die vrucht gaan dragen

6e zondag van de 40-dagen tijd; Palmzondag
Het laatste avondmaal, de Peseachmaaltijd waarin Jezus een nieuwe betekenis geeft aan brood en wijn: mijn lichaam, mijn bloed, Ik geef mijzelf aan jullie. Intussen is Judas al bezig Hem te verraden en wordt Petrus aangesproken: Jij hoort bij Hem! Petrus ontkent, tot drie keer toe. Jezus geeft zich tot het uiterste, leerlingen laten het afweten. Het hoort bij de voorbereiding op het paasfeest: we kijken in de spiegel, we komen te kort. God blijft trouw aan ons. We krijgen telkens weer een nieuwe kans.

Schikking
Het kruis staat rechtop , boven op de aarde. Op palmzondag staat Pesach centraal, de maaltijd van de Heer die wij vieren met brood (aren) en wijn (druiven). Verse palmtakken staan aan de voet van het kruis als verwijzing naar de toekomst die komen gaat.

Broodaren en wijndruiven
Genadetekenen bij het kruis
Juichende palmtakken
Hosanna!

Stille zaterdag
De stilte van het graf. De dood. De rauwe rouw. Vele vrouwen kijken toe. Een rijk man stelt zijn graf beschikbaar, en zorgvuldig wordt Jezus te ruste gelegd.. Toch is rust niet weergekeerd in Jeruzalem. Pilatus wordt opnieuw lastig gevallen door de Joodse leiders. ‘Zet bewakers bij het graf, want er gaat een verhaal in het rond, de bedrieger heeft gezegd dat hij na drie dagen zal worden opgewekt.’ Je weet maar nooit wat zijn volgelingen zullen doen. Dood is dood en dat moet gegarandeerd worden. Een steen. Soldaten. Intussen klinkt op Stille Zaterdag al de paasboodschap: ‘Hij is opgewekt!’ En in de paasnacht klinken de klokken en jubelen we het uit: Hij leeft!
Schikking
Op Stille Zaterdag ligt een zwarte doek over de schikking zodat we nog niet kunnen zien dat wat komt. We worden stil. In de paasnacht kan de doek verwijderd worden, zodat Pasen zichtbaar wordt.

Dat wat komen gaat
Is bijna zichtbaar
Als een lentetuin in het donker






 
terug